SMS WITH LOVE

EACH OF YOU

May 27, 2011

TUDUNG


Hari yang sungguh suram. Sedikit pun tidak ada rasa gembira. Makanan yang sangat sedap juga saya rasakan sangat pahit, tak ada kesan langsung. Dikunyah-kunyah tak ada jugak rasa. Badan saya sudah menolak segala jenis makanan kah?

Around 2 p.m saya belajar pakai PASHMINA, given by Bulat. Meant that I'm going to see God :) Baik, as we know PASHMINA size bukan seperti selendang - selendang yang lain. Agak besar kelebarannya :) Penat saya pusing, tetap jugak tak jadi. Ada yang tebal di leher, ada yang labuh ke belakang, ada yang sesakkan nafas saya, ada yang terjelir ke depan. Ouh! Macam mana nih? Sumpah saya tak reti pakai PASHMINA. But I hope ONE FINE DAY saya akan pakai dengan penuh rasa bangga O___O Saya sedang belajar.

With the hope to wear tudung is one of my wish.

MAK : Adik, dulu adik pakai tudung. Sekarang kenapa tak pakai? Kan manis kalau perempuan pakai tudung.
AYAH : Mana tudung adik? Terbang?
Abang Faizal : Sebetulnya adik ni pakai tudung ke tak?
Omey : Pakai la tudung, perempuan nampak cantik kalau pakai tudung.

Kan? Betul cakap saya. Bila keluar rumah, saya banyak perhatikan perempuan rather than boys. Meant that perbezaan perempuan pakai tudung dengan yang tak pakai sungguh ketara.


SITUASI 1

Bila keluar rumah saya selesa dengan gaya tak bertudung. Rambut saya diikat kemas, kadang-kadang lepas. Bila dilepas, datang angin habis rosak dandan tadi :( Minyak  10 kilo pun tak ada gunanya. HAHA. Macam rambut orang gila. Besides, rambut saya panjang. Kalau tak jaga, susah la. :( Jadi kusut, tak terurus. Kemarin, bangun dari tidur, pukul 5.30. Pergi pasar malam yang tak berapa nak malam. Ermm.... Rambut saya biarkan tak terurus, malas nak sikat. Dalam seminggu akan ada 3 hari bertuah, hari tu saya akan sikat rambut sepuas-puasnya. Letak perapi dan segala bagai.Hasilnya angin datang habis terbang rambut. Benci!! Nak tengok jalan pun susah, nak pilih nasi ayam pun tersekat-sekat tangan. Benci ah!

SITUASI 2

JUBAH. Sayang, saya teringin nak pakai jubah hitam. Tidak pasti kenapa, tapi saya sangat dan terlalu menginginkan baju tu. Although baju tu mungkin panas, tapi kalau dipakai dan disarungkan ke tubuh yang ikhlas dengannya, pasti akan jadi sejuk kan? Pernah dengar orang cakap '' Kalau memasak, biar hati kamu senang hati dengannya. Bukan apa takut nanti masakan tak menjadi.'' The same goes to wearing jubah, since itu adalah pakaian terhormat wanita, pakailah ia dengan penuh kasih sayang serta ikhlas hati untuk menyentuhnya. 

Could you think how do I look kalau lengkap berjubah tapi tudungnya hilang, bukan hilang tapi memang tak bercadang nak pakai. Ada yang tidak kena dengan penampilan :) Correct. Bertudunglah Fatin.


SITUASI 3


Ada 3 waktu pabila wanita akan kelihatan cantik
  • Pada waktu malam
  • Apabila bertudung
  • Ketika mengandung
Faham apa yang cuba disampaikan? Ini bukan tafsiran saya sendiri. Ini kata seorang Ustaz. Dan saya percaya.
Wanita bertudung itu bukan saja indah dipandang bahkan tenang hati pada ketika berdampingan dengannya. Bibir yang akan selalu berzikir mengingati Penciptanya, telinga yang sentiasa mengelak dari mendengar benda-benda yang tidak sedap untuk didengari, mata yang akan memandang keindahan Tuhan dengan penuh rasa syukur, ayunan tangan yang mampu menenteramkan setiap kekalutan bahkan setiap tutur katanya akan terngiang-ngiang di telinga membisikkan alunan zikrullah. Ini  erti tudung yang sebenar, menjaga di setiap tingkah laku pemakainya.

SITUASI 4

Cantik tak kalau Mat Salleh pakai tudung? Nampak macam apa ya? Cantik tak kalau seorang bapok bertudung? Cantik tak kalau seorang lelaki bertudung. Baik, tudung khas dicipta untuk wanita bagi menutup auratnya.
Berikut disediakan 8 SEBAB mengapa perempuan bertudung lebih indah dipandang.

1) Tuntutan agama
- Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya. Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu? Rasulullah menjawab, “Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak ! menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

2) Mengurangkan dosa
-Sehelai rambut yang diperlihat kepada seorang lelaki, satu dosa anda dapat.  Kalau sehelai rambut sengaja diperlihat kepada 10 lelaki maka 10 dosa anda dapat. Tahukah berapa ribu helai rambut anda? dan tahukah berapa ribu lelaki yang anda hadapi setiap hari? 

* Seseorang pernah mempersoalkan soalan maut ini pada saya. 

3) Lebih pintar dan tenang
-Kepala yang dilindungi tudung akan lebih selesa, cuaca panas dapat dilindungi melalui pemakaian tudung. Kepala yang sihat dan selesa akan mendorong kelancaran perjalanan darah di otak, otak akan dapat berfikir dengan cepat dan baik.

4) Tidak membazir
- Tidak perlu pening-pening kepala membazirkan masa nak luruskan rambut, warnakan rambut dan membazirkan wang membeli shampoo, pewarna mahal atau pergi ke salun.

5) Lebih sopan dan manis
-Lebih 98%  lelaki mengakui wanita bertudung nampak lebih sopan dan manis. (Jadi korang ada value added sebenarnya)

6) Rambut lebih tahan lama dan sihat
-Fakta: Rambut yang terdedah kepada sinaran UV akan merosakkan rambut. Walaupun anda memakai syampoo pelindung, hakikatnya syampoo itu sendiri mengandungi bahan kimia merosakkan.

7) Menjadikan diri anda “Mahal”
- Kebanyakan lelaki berpendapat bahawa wanita bertudung ibarat buah epal yang sedang masak ranum di pokok tetapi sukar dicapai kerana kedudukannya di puncak pokok berbanding epal-epal lain.

8 ) Lebih dihormati
- Wanita bertudung lebih dihormati ramai, setiap tutur katanya menjadi panduan dan kesopanan serta sifat merendah diri menjadikan anda begitu dikagumi. Tidak perlu berbangga sekiranya anda bertudung, kerana mereka yang berjalan di atas muka bumi dengan penuh rasa riak dan takbur tidak dirahmati Allah. Sebaliknya bertudunglah dengan ikhlas, le;ak pasti dibalas baik.


Ikhlaskan hati untuk bertudung :) Ikhlaskan hati, kerana itu kewajipan kamu. Insya Allah.Saya pun akan lakukan perkara yang sama. Mulakan hari baru, bertudung.

No comments: