SMS WITH LOVE

EACH OF YOU

January 08, 2014

1# WHAT I COOKED TODAY?


Salam'alaikum ,

Hari ini hari mendung, kemarin pun mendung, kemarin dulu .. HAHA... kemarin dulu pun mendung, 3 hari lepas aku lupa mendung ke terik. Yang pasti 3 hari lepas aku tak memesin kain  sebab dalam bakul basuh takda baju. Bukan takda  baju la, ada tapi  takat 7 8 helai ajer. Jadi cam tak berbaloi je? Erm? Suka hati la nak basuh ka dak. Yang pasti hari ni aku dah jemur pakaian yang telah dimesin-mesin. Erm? Banyak tak? Boleh tahan banyak sebab aku lupa dalam bilik aku ada 1 bakul baju yang tak terbasuh 3 hari lepas. Bakul tu duduk belakang pintu. Jadi tak nampak rupa baju yang berbukit tu. :) Sabar aje laaa dengan penyakit amnesia ni.

Well well well. Everything went well.

WHAT I COOKED TODAY?
Masak biasa saja tau. Jangan mencemuh menghena masakan saya. Saya memasak tanpa pemantauan seorang emak.
HUH

Macam biasalah, menu mesti ada 3 atau 4 mata. Kalau kurang rasa macam hidup tak sempurna. Rasa meja makan tak berseri lah. Poorah. Paling kurang ada sayur, ikan goreng, sambal, ulam dan kuah. Dan kuah okay. Kalau rajin ajer aku masak kuah. Tapi selalunya aku rajin. Jarang malas-malas. Sebab kalau tak masak kuah ayah kena keluar beli. Semata-mata keluar beli kuah. Tak berbaloi la Atin rasa. Kannn? Lain la kalau bini tu memang bersifat ikan goreng membujur lalu. Eh eh kiasan suka hati. Maksud aku goreng ikan semata-mata , takpun ajak laki makan luar. FUH. Bagi Aton la, bagi Aton kalau tiap-tiap masa makan luar  takda seri la si ISTERI tu. Bila eh nak merasa air tangan bini, bila neh nak rasa air tangan mak. Ewah pandai cakap. Aku memang , kalau cakap bagaikan senapang. Apa nak jadi.

Arwah mak dulu kerja. Kerjanya CIKGU la. Cikgu sekolah rendah. Balik dari sekolah, tak tukar baju lagi, bukak tudungnya, dengan baju kurung tu la dia masak untuk ayah. Menu dia simple, kicap + cabai mlaka _ cuka, goreng ikan. sayur. Macam mak masak pun ayah makan bertingkek-tingkek. Tu nampak air tangan isteri? Tiap-tiap hari macam tu la sampai mak di-diagnosed kidney disease, baru mak berhenti masak. Jadi masa tu turn bertukar. Ayah yang masak, ayah yang beli kuah, ayah iron baju sendiri, ayah sapu sampah and  sebagainya. Mak makan luar dia tak lalu sangat. Dia lebih kepada masak sendiri. Kami adik beradik membesar dengan air tangan mak. Mak kalau masak memang lepas makan tu aku tebongkang terus. Lemak, cukup rasa. Sayur kalau goreng memang superb. Warna sayur tu cantik, fresh. Maap ler aku kalau bercerita pasal arwah  ekspres ke depan. Ampun lari tajuk.

* Nasi jangan terlalu kering, jangan terlalu lembut. Sedang-sedang. Bila nampak nasik tembak naik.. Alalala.. Tembak naik tu yg ada lubang-lubang @ kawah tu, okay nampak nasi macam tu gaulkan nasi. Cako nasi tu ha. Baru dia sedap. Gaul dengan kuah pun rasa. 

* Menu wajib. Sedap sedap sedap. Pantang Aton kalau buat sambal belacan pakai blend. Aton tumbuk ni, Aton tumbuk sambil selawat supaya sambal Aton sodap. Aton kadang-kadang fail jugak buat sambal ni. Belacan telebih la, garam tak cukup la. Ada orang petua dengan aku suruh letak Ajinamoto. Pun boleh la. Arwah mak dulu tak pakai Aji, sedap jep sambal mak. Ni ada ulam tau, tapi tu lah malang tak berbau sebab masa aku rebus ulam kacang bendi tu ayah dah ke dapur. Aku kat ruang tamu mop lantai. Masuk ke dapo tengok ayah dah bersidang. Jadi kacang bendi yang direbus tu pun terkorban dalam nahas mulut ayah. Kan dah mangkat sia-sia kacang tu, tak boleh masuk blog Aton.

* Aku tengok sayur ni terus terliur. Agak lama tak makan bayam ni. Sedap owh. Goreng garlic tuang ayaq,  boh batang dia, boh garam aji, boh daun. Dia kannya apa, minyak bila becampoq dengan garlic ni, dia lain rasa. Rasa tu bangkit. Ecececece. Pandai depa.

* Nampak ni tadi atas rak. 


 * Udang + sos thai + telur hancur + tomato. Sos thai tu asset.


* Sengaja digoreng ikan pakai minyak kemarin. Cousin ajar kalau nak ikan garing, minyak kena garing sama. Jangan kedokot. Boleh. Boleh. 

* Cuci mulut, cuci cabai tadi. HAHA. Tak lawak kan? Tau. 


Alhamdulillah, aton kenyang.


No comments: