SMS WITH LOVE

EACH OF YOU

March 11, 2011

Kalian



Mak ayah kecintaan saya,

        Saya sayang kalian berdua. Harus diakui bahwa anda berdua adalah cahaya hidup saya, saya boleh hidup tanpa wang tapi saya tidak boleh hidup tanpa kalian berdua. Sungguh saya sayangkan kamu berdua. Terbayang wajah anda berdua sememangnya akan membuatkan air mata saya mengalir. Mengenangkan kembali segala pengorbanan kalian berdua membuatkan saya merasa sungguh terharu. Terasa sangat bersalah bila saya selalu berkata tidak dengan kalian. Itu dulu mak,ayah... Sekarang saya semakin bijak (bukan nak membangga diri) berfikir untuk kalian berdua. Di usia kanak-kanak memang saya seorang yang sangat bodoh sebab selalu menyusahkan kalian. Minta itu, minta ini, macam-macam sungguh. Tapi tidak pula saya mendengar perkataan TIDAK dari bibir kalian. Sungguh indahnya hidup saya.

          Memandangkan saya anak perempuan tunggal, saya lebih cenderung untuk menjadi seorang yang kuat berahsia. Saya ada dua orang abang,  itu lain pula rasanya. Laki dan perempuan mana ada sama. Nak berkongsi cerita pun agak malu. Segala masalah yang saya hadapi, saya sendiri yang cari jalan penyelesaian. Mak sedikitpun tidak tahu, ayah lagi la. Tapi ayah saya jenis yang cepat tangkap. Ada sesetengah tekaan ayah tu betul. Tergamam sekejap. 

            Sekarang saya di semester 5, tahun akhir di Uitm. Percaya atau tidak, sepanjang saya di Uitm Belum cukup 10kali  saya balik naik bas. Di setiap langkah saya nak balik rumah, mesti ayah yang akan temankan. Nak balik Uitm pun sama. Ayah yang hantarkan jugak. Mak seperti biasa akan teman ayah. Yalah jarak dari rumah ke Uitm 1 jam. Nak balik takkan ayah sorang, sunyi ayah. Bila mak demam, ayah sorang yang hantar. Kadang-kadang bila nak balik aku saya fikir banyak kali, fikir dan fikir. Takut susahkan ayah nak hantar, ambil lagi. Sedangkan ayah penat, paginya pergi sekolah, petang nak hantar saya balik Arau lagi. Kesian ayah. Ada beberapa kali saya balik rumah dengan bas, sampai rumah kena sembur.

         " Kenapa Tin balik dengan bas? Kenapa tak suruh ayah ambil?"
         " Nanti susahkan ayah. Ayah penatkan?"
         " Kenapa cakap macam tu? Ayah larat lagi nak ambil Tin, bukannya jauh pun Arau. Lain kali nak balik  kol saja, ayah sampai la nanti. Ingat tu!".
          
         Petang nak balik Arau selalunya mak akan siapkan makanan. :) Masakan mak memang tak ada tandingan. Masakan hotel 5bintang pun bukan lawan mak. Perut rasa selesa bila makan masakan mak, tak rasa padat sangat tapi kenyang. Faham?  Sudah lah mak masak, singgah kedai lagi beli roti-roti.... Ayah tak suka tengok saya kurus cekeding macam lidi. Jadi setiap kali saya balik ayah akan laburkan saya dengan makanan. Sebab tu tiap kali berSKYPE dengan Acap mulut saya akan menguyah saja. Takkan berhenti selagi tak tidur. Dasar pelahap! 

         Masakan mak memang hebat. Air tangan mak tu...... !!!!
         
Mereka memang kekuatan saya. Kekuatan saya ada pada mereka. Tiada mak ayah, tiadalah saya. Tiada juga kekuatan saya. Saya jadi lemah dan rasa kosong. Apa yang saya buat sekarang adalah untuk mak ayah. Memang saya ada dua orang abang, tapi tak nak terlalu bergantung dengan mereka. Saya tau saya mampu balas jasa mereka, cuma saya perlukan sedikit masa lagi. Hasil titik peluh sendiri lebih terasa nikmatnya. Ada kalanya hari-hari yang saya lalui sangat pahit  dan kadang-kadang tu saya rasa sangat  DOWN. Otak tak jalan, hati gelap, pandangan mata nampak kabur. Tapi ayah pernah ajar saya untuk jadi seorang yang kuat. To be strong. Walau apapun terjadi, Tin mesti kuat. Jangan undur diri. Anak ayah mesti kuat. Ingat plak masa aku gaduh dengan kawan-kawan sekolah. Ayah marah bila aku menangis. Bila menangis ayah anggap aku lemah. Aku tak mau macam tu :( Depan mak ayah jarang-jarang aku keluarkan air mta. Masuk bilik memang *&*(&*(&*()*&( lah.. Mak pula ajar saya untuk jadi seorang yang penyabar. Sabar? Saya diamkan diri. Kalau tak tahan sangat saya akan cuba bercakap dengan nada yang baik, walaupun asalnya memang saya rasa sangat-sangat tak tahan. :) Pengajaran yang paling bermakna untuk seumur hidup aku.

           Kalau mak ayah tak ada seluruh hidup saya akan lumpuh. Disetiap perbuatan aku ada mereka, dan apa yang aku lakukan adalah  untuk mak ayah. Sebab tu aku kata tanpa mak ayah, aku lumpuh. Hilang kawalan diri.   




Gadismu,

Fatin



2 comments:

Asyraf Zuhkhori said...

Anda harus kuat menghadapi ujian~

__✿HARISA✿__ said...

tanq abg.....